اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۶۲۸۳

آشنایی با ۱۰ نوع پاستا برای مدیران رستوران ایتالیایی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ , بازدید: ۹۵۷۶
جهت مطالعه همکاران و مدیران رستوران ایتالیایی

 

پاستا یکی از اصلی‌ترین غذاهای مردم ایتالیاست که از خمیر آرد گندم یا سمولینا به همراه آب یا تخم مرغ که به وسیله ماشین‌های مخصوص  به فرم‌های مختلفی درمی‌آید، تشکیل شده است.

ما، در ایران به انواع فرم‌های پاستا، ماکارونی می‌گوییم که در واقع فقط یکی از ۳۵۰ نوع پاستاست

 

علت محبوبیت و گسترش این غذای ایتالیایی بین مردم دنیا از دیرباز تاکنون، قابلیت نگهداری آن به صورت خشک برای مدت طولانی، سادگی پخت، تنوع زیاد و البته خوشمزگی و مفید بودن آن بوده است.

پاستا در انواع مختلفی تولید می‌شود و باید بدانیم که هرکدام از انواع پاستا کاربرد خاصی دارد. به طور کلی، پاستا زمینه‌ اصلی غذاست و به همراه سس‌های مختلفی که به آن افزوده می‌شود نام آن را به خود می‌گیرد. مانند پلو در غذاهای ایرانی که به همراه خورش سرو می‌شود و نقش پایه‌ای دارد. مثلا پاستای پنه آلفردو یعنی نوع پاستا، پنه است و سس آلفردو با آن مخلوط می‌شود.

در ادامه به ۱۰ نوع مهم و پرطرفدار پاستا که در فروشگاه‌های ایرانی هم عرضه می‌شوند اشاره و سس‌هایی را که مناسب آن است پیشنهاد می‌کنیم.

 

1- پنه: پاستای پنه جزو دسته پاستاهای لوله‌ای است یعنی داخل آن خالی است.

پنه یکی از انواع پرطرفدار پاستاست، حتی در ایران. غذاهایی مثل پاستا آلفردو، چیکن کاربونارا و حتی سالادهای سرد مختلفی را می‌توان با این نوع پاستا تهیه کرد.

 

2-اسپاگتی: مشهورترین پاستا در ایران و جهان، این پاستای رشته‌ای و دراز است که ایتالیایی‌ها به آن اسپاگتی می‌گویند.

ما معمولا این پاستا را به روش خودمان با ترکیب گوشت چرخ‌کرده و پیاز و رب استفاده می‌کنیم و به آن ماکارونی می‌گوییم.

ترکیب اسپاگتی با سس گوشت و گوجه تند، سس روغن زیتون و سیر، سس سالمون دودی، سس مدیترانه‌ای و ده‌ها سس دیگر و حتی سالاد اسپاگتی بسیار رایج و البته لذیذ است.

 

3- ماکارونی: این نوع پاستا مانند پنه، توخالی است ولی فرم نیم دایره دارد و برخلاف اسمش، کمتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. غذای معروف «مک اند چیز» به معنی ماکارونی و پنیر یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار در آمریکا و کاناداست که با این نوع پاستا تهیه می‌شود.

این غذا را پس از مخلوط کردن ماکارونی پخته و پنیر چدار، در فر گریل می‌کنند و روی آن پنیر پارمزان است.

البته این غذای لذیذ اصلا رژیمی نیست و به علت دو نوع پنیر، کالری زیادی دارد.

 

 

4- فِتوچینی: این پاستای محبوب ایتالیایی، ظاهری تخت و دراز دارد و به همین دلیل هم اسم آن فتوچینی به معنای «روبان» است و از ترکیب آرد و تخم مرغ به دست می‌آید. سس آلفردو برای این پاستا هم مناسب است.

نوع سبز فتوچینی از ترکیب آرد، تخم مرغ و اسفناج به دست می‌آید. این پاستا را معمولا با سس راگوی گوشت

و راگوی مرغ استفاده می‌کنند.

فتوچینی سبزیجات، سیر و ریحان و سس خامه و گوشت قلقلی هم بسیار لذیذ است.

 

 

5- فِسیلی یا فوسلی: همان ماکارونی پیچ پیچی خودمان است که در رنگ‌های متنوعی هم وجود دارد و ما معمولا آن را برای سالادهای پاستا به همراه زیتون، ژامبون و سس مایونز در مراسم یا مهمانی‌ها به صورت سرد سرو می‌کنیم.

برای غذای گرم می‌توانیم از ترکیب فسیلی با سوسیس، میگو یا مرغ استفاده کنیم.

 

 

6- فارفاله: همان پاستای پروانه‌ای است که به علت فرم زیبایش می‌توان در مهمانی‌ها با آن خوراک‌های لذیذی تهیه کرد. فارفاله به همراه بروکلی یکی از رایج‌ترین ترکیبات است. خوراک پاستا با سس سیر و خامه و سس خامه و قارچ با این نوع پاستا بسیار فراگیر است. برای تشویق کودکان بدغذا به خوردن، می‌توان از شکل این پاستا بهره برد.

 

 

7- نوشلز، صدفی یا کانکیلی: از انواع رایج و محبوب پاستا در ایران و جهان، به ویژه در انگلستان است که در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود. فرم آن به صورت صدف دریایی است و نوع درشت آن را می‌توان با سس‌های گوشتی و پنیر پر کرد و پس از گریل در فر، سرو کرد. به علت فرم صدفی این پاستا می‌توان از انواع محصولات دریایی مثل میگو به ویژه سالمون دودی برای سس استفاده کرد.

 

 

9- کانلونی: یکی از فرم‌های جالب و هیجان انگیز پاستا، فرم کانلونی از نوع پاستاهای لوله‌ای است.

قطعات درشت و توخالی این پاستا به شما اجازه می‌دهد از مواد سس در داخل پاستا استفاده کنید و حتی آن را تبدیل به فینگرفودی خاص و جذاب برای مهمانی‌ها تبدیل کنید. مواد داخل این پاستا می‌تواند ترکیباتی گوشتی همراه با گوجه فرنگی، سس گوجه یا رب باشد یا از مرغ با ترکیبی از پنیرها باشد.

ترکیب سبزیجات در داخل این پاستا با پوششی از پنیر هم پیشنهاد خوبی برای این فرم از پاستاست.

 

 

9- لازانیا: بله! لازانیا هم یکی از اعضای خانواده پرجمعیت پاستاست. نوع پهن و تخت پاستا را به نام لازانیا می‌شناسیم که یکی از محبوب‌ترین غذاهای دنیاست. ورقه‌های پهن لازانیا این امکان را فراهم می‌کند که سس روی لایه‌های لازانیا پخش شود و با ادویه و پنیر و در نهایت، گریل به غذایی خوشمزه تبدیل شود که در اکثر کافه‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود. مواد میانی لازانیا می‌تواند ترکیبی از گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه‌ای و قارچ یا بادمجان یا هرنوع ماده غذایی یا سبزیجات دیگر باشدلازانیا را هم با سس گوجه فرنگی و هم با سس بشامل سرو می‌کنند.

 

 

10- ورمیشل: در ایران این نوع پاستا را به نام «رشته فرنگی» میشناسیم و در سوپ‌ها از آن استفاده می‌کنیم.

شکل ظاهری این پاستا بسیار شبیه به اسپاگتی است با این تفاوت که بسیار نازک‌تر است. چینی‌ها و ژاپنی‌ها

مشابه این پاستا را با آرد برنج تهیه می‌کنند و به آن نودل می‌گویند.

ورمیشل را در فروشگاه‌ها به انواع شکل‌ها می‌توان یافت مثل فرم آشیانه‌ای، خرد شده یا بریده.

 

برگرفته از مجله فیدیلیو

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016